Zaćma (łac. katarakta) to zmętnienie soczewki w oku.

Najczęstszą postacią jest zaćma starcza. Choroba jest bezbolesna i polega na stopniowymi zaburzeniami widzenia objawiającym się:

• pogorszeniem ostrości widzenia
  • upośledzeniem kontrastu
  • zmianą wady wzroku najczęściej na krótkowzroczności
  • jednoocznym podwójnym widzeniu
  • pogorszeniem widzenia w złych warunkach oświetlenia
  • rozszczepianiem światła
Zdjecie - /media/1016/zacma_1.jpg
Zdjecie - /media/1017/zacma_2.jpg

ROZPOZNANIE ZAĆMY

Zaćmę może rozpoznać lekarz okulista w trakcie badania. Jeżeli jesteś osobą po 50 roku życia i zauważysz opisane wcześniej objawy zgłoś się do okulisty.

LECZENIE

Zaćmę skutecznie i bezpiecznie leczy się chirurgicznie. Zabieg polega na usunięciu mętnej soczewki i wszczepieniu na jej miejsce sztucznej. Obecnie najlepszą metodą leczenia zaćmy jest fakoemusyfikacja przy użyciu ultradźwięków. Zabieg może być przeprowadzony w znieczuleniu kroplowym lub miejscowym. Polega na wykonaniu małych nacięć w rogówce, wprowadzeniu specjalnego narzędzia i za jego pomocą (ultradźwięki i strumieniu płynu) rozdrobnienia soczewki a potem jej usunięciu. Przez małe nacięcie wprowadzona jest soczewka zwijalna, która rozwija się w oku. Czas rehabilitacji jest krótki.

enter image description here

MITY O ZAĆMIE

• trzeba czekać, aż dojrzeje - można operować gdy przeszkadza.
  • jest to ta sama choroba co jaskra
  • soczewki wewnątrzgałkowe trzeba wymieniać i że maja określony termin ważności
  • soczewka miękka w przeciwieństwie do twardej ugniata oko
  • po operacji będę widział dobrze do dali i do bliży bez okularów (zwykle konieczne są okulary przynajmniej do jednej z tych odległości). Wyjątek stanowi wszczepienie soczewki multifokalnej.